Învățăm să respirăm corect cu ajutorul Pilatesului

Toate exercițiile de Pilates au în centru un element cheie: respirația corectă. Ca să execuți corect mișcările de Pilates este de ajuns să știi cum să respiri, să trăiești momentul și să fii conștient că tot corpul tău lucrează concomitent.  Joseph Pilates susținea că respirația corectă ar trebui să fie asemănată cu stoarcerea unei haine ude până la ultima picătură. Trebuie să inspiri și să expiri profund, până ce fiecare substanță chimică este eliberată din plămâni. Aceasta este de fapt respirația ”laterală” sau ”intercostală”, ce are un rol esențial în cadrul exercițiilor de Pilates.

În Pilates, respirația are rolul de menține contracția abdomenului în timpul executății mișcărilor. Printr-o respirație corectă, obții o mai bună funcționare a organelor și a mușchilor și îți poți crește și capacitatea plămânilor. În momentul în care expiri cu putere, toate substanțele nocive depozitate în organism sunt eliberate, mintea ta va deveni mult mai limpede, iar tu vei fi mult mai relaxat.

Una dintre cele mai mari provocări ale cursurilor de Pilates este să îmbini respirația profundă cu menținerea abdomenului încordat și plat. Deprinderea tehnicii de respirație specifică Pilatesului necesită timp și antrenament, așa că ar fi bine să nu îți faci griji din această cauză. Cu ajutorul unui instructor vei reuși cu siguranță să respiri corect pe durata exercițiilor de Pilates. Important este să nu lași ca această respirație să îți provoace o stare de anxietate dacă nu reușești din prima. După ce te-ai obișnuit cu această respirație ”laterală”, o poți integra și în cadrul activităților cotidiene. Tehnicile de respirație învățate pe parcursul cursurilor de Pilates ajută la reducerea stresului, la creșterea presiunii sângelui, la îmbunătățirea capacității pulmonare și la atinegerea acelui echilibru între corp, minte și spirit.

Fiecare exercițiu de Pilates presupune un anumit model respiratoriu recomandat, cum ar fi expirația asistă flexiunea spinală sau inspirația asistă extensia spinală. Toate modelele respiratorii vor fi explicate de către instructor, însă, dacă vezi că totul devine prea confunz sau îți pierzi concentrarea încercând din răsputeri să respiri ”ca la carte”, ar fi bine să renunți pe moment, să încerci să te concentrezi din nou asupra corpului și minții tale și doar să inspiri și să expiri. Reține faptul că folosirea respirației de tip Pilates nu înseamnă că respirația normală nu este bună!

Respirația este modalitatea prin care stabilizăm întreaga musculatură, coloana vertebrală și abdomenul, este cea care ne asigură armonie și echilibru pe parcursul ședințelor de Pilates, cea în jurul căreia se construiesc toate exercițiile. Trebuie să eviți respirația superficială, de la nivelul umerilor, și să încerci să inspiri și să expiri cât mai profund, pentru a-ți elibera organismul și pentru a-l pregăti pentru meditație. Respirația este considerată de cele mai multe ori combustibilul exercițiilor de Pilates, cea care leagă principiile acestui tip de sport.

În Pilates, există câteva lucruri importante pe care trebuie să le urmărim dacă ne dorim să avem rezultate bune pe termen lung: respirația, concentrarea, centrul de greutate al corpului, controlul, precizia și fluiditatea mișcărilor. Însă, de departe, respirația este cea mai importantă și cea care pune în mișcare tot organismul nostru. Așa că, data viitoare când te afli la o ședință de Pilates, concentrează-te mai ales asupra respirației tale!

 

 

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*