Kinetoterapia de recuperare

Prin programele de kinetoterapie se urmărește recuperarea medicală prin care se refac anumite funcții diminuate sau crește nivelul funcțional în diverse afecțiuni. În cadrul acestor terapii, fiecare pacient beneficiază de o supraveghere de specialitate din partea unui kinetoterapeut. Fie că vorbim despre kinetoterapia de tip curativ, profilactică sau despre kinetoterapia de recuperare, această formă de terapie este din ce în ce mai căutată de pacienți.

Kinetoterapia de recuperareÎn funcție de constituția pacientului, vârsta, afecțiunea pe care o are, tipul de activitate pe care îl desfășoară, stadiul de evoluție al bolii curente și existența altor afecțiuni, un specialist în kinetoterapie va concepe programe speciale individualizate pentru nevoile fiecăruia. Kinetoterapia studiază mecanismele neuromusculare și articulare care asigură omului activitățile motrice normale.

Toate tipurile de kinetoterapie urmăresc câteva obiective generale, precum refacerea forței musculare și creșterea rezistenței musculare, creșterea și adaptarea capacității de efort, creșterea mobilității articulare, formarea capacității de relaxare, ameliorarea funcției de coordonare, control și echilibru a corpului, corectarea posturii și aliniamentului corpului, reeducarea sensibilității și reeducarea respiratorie.

Ca o formă terapeutică individualizată, plecând de la programe de exerciții statice și dinamice, kinetoterapia este folosită în programe terapeutice profilactice (de revenire), curative și de recuperare.

Kinetoterapia de recuperare este cea mai importantă secțiune din cadrul programului de recuperare medicală. Prin kinetoterapia de recuperare se urmărește menținerea unui nivel funcțional satisfăcător, creșterea acestui nivel funcțional (prin profilaxie primară sau gimnastică de întreținere, plimbări, jogging, gimnastică aerobică) și aplicarea unor programe de prevenire a agravării sau de apariție a unor complicații în cazul unor boli cronice.

În acest caz, prin mișcare se urmărește refacerea funcțiilor organismului ce au fost diminuate în urma unor traumatisme sau în urma unor boli. În cazul în care un mușchi este afectat ireversibil se urmărește antrenarea altor mușchi care să preia parțial funcțiile celui afectat.

Pentru a înțelege mai bine ce anume face kinetoterapia de recuperare, specialiștii ne pun la dispoziție câteva exemple de exerciții care se folosesc în cazul unor afecțiuni.

Exemple de exerciții pentru recuperarea după artroscopia de genunchi

După artroscopia de genunchi sunt necesare câteva exerciții ușoare pentru a vă recupera mobilitatea genunchiului și forța musculară. Dacă genunchiul se umflă și apare durerea după un anumit exercițiu, va trebui să reduceți sau să opriți activitatea fizică până ce vă veți simți mai bine.

Exerciții de încălzire

  • contracția mușchilor ischiogambieri: pentru acest exercițiu nu este nevoie să faceți mișcare. Stați întinși pe spate cu genunchii îndoiți la aproximativ 10 grade. Trageți călcâiele către dumneavoastră fără a le ridica de pe sol. După cinci secunde în care ați stat în această poziție, relaxați-vă apoi reluați ciclul. (10 repetări)
  • ridicarea piciorului, din poziția „stând pe spate”: așezați-vă pe spate cu genunchiul sănătos îndoit. Contractați genunchiul operat și începeți să ridicați ușor piciorul cu genunchiul întins până ajungeți la circa 15 centimetri de podea. Stați în această poziție pentru cinci secunde. Apoi continuați ridicarea piciorului încă 15 centimetri. Mențineți poziția cinci secunde de fiecare dată. La final, faceți mișcarea inversă pentru a ajunge în poziția inițială.

Dacă sunteți într-un stadiu avansat, acest exercițiu poate fi executat cu greutăți pe gleznă. Începeți cu o jumătate de kilogram, iar în patru săptămâni puteți ajunge până la două kilograme. (10 repetări)

Exerciții cu grad mediu de dificultate

  • extensia terminală a genunchiului, din poziția „stând pe spate”: întinși pe spate, așezați un prosop sub formă de rolă sub genunchi. Îndreptați genunchiul pe rola de prosop și susțineți-l acolo pentru cinci secunde. Reveniți încet la poziția inițială. Acest exercițiu îl puteți efectua cu greutăți pe gleznă, atunci când ajungeți într-un stadiu mai avansat. (10 repetări)
  • genuflexiuni parțiale, cu ajutorul scaunului: sprijiniți-vă cu mâinile de spătarul unui scaun și țineți picioarele la o distanță de 20 de centimetri de scaun. Îndoiți genunchii și apropiați-vă de podea. Unghiul format nu trebuie să fie mai mare de 90 de grade, adică flexia genunchilor nu trebuie să depășească 90 de grade. Cu spatele drept, mențineți poziția coborâtă pentru 5-10 secunde. Reveniți încet și relaxați-vă. (10 repetări)

Exerciții avansate

  • pasul în față: pe un scaun înalt de aproximativ 15 centimetri, pășiți înainte, începând cu piciorul operat. Apoi, coborâți revenind la poziția inițială. Pe măsură ce forța musculară crește, creșteți și dumneavoastră înălțimea scaunului. (10 repetări)
  • exerciții pe bicicletă: începeți să pedalați câte 10 minute în fiecare zi. Dacă aveți acces la o bicicletă staționară, poziționați șaua astfel încât genunchiul să fie întins complet atunci când pedala este jos, adică piciorul să efectueze o rotație completă. La început, setați o rezistență mai mică la pedalare. Pe măsură ce progresați, creșteți rezistența. Durata pedalării poate fi crescută cu câte un minut în fiecare zi, până ajungeți la 20 de minute de pedalat zilnic.
Cu un Like vezi tot ce publicăm: